Interviewreeks; Hoe is het nu met… Libelle Service #3

Afgelopen jaar was bijzonder, niet alleen voor ons als PTA maar dit geldt voor de gehele cruise branche. Het faciliteren van aanlopen van zeecruise schepen doen wij niet alleen. In het seizoen is onze terminal een web waar vele leveranciers nauw samenwerken om alles in goede banen te leiden. Waar wij elkaar dagelijks zagen was dat afgelopen tijd toch echt anders, daarom deze interview reeks…’hoe gaat het nu met?

Interviewreeks; Hoe is het nu met… Libelle Service #3

Afgelopen jaar was bijzonder, niet alleen voor ons als PTA maar dit geldt voor de gehele cruise branche. Het faciliteren van aanlopen van zeecruise schepen doen wij niet alleen. In het seizoen is onze terminal een web waar vele leveranciers nauw samenwerken om alles in goede banen te leiden. Waar wij elkaar dagelijks zagen was dat afgelopen tijd toch echt anders, daarom deze interview reeks…’hoe gaat het nu met?

Deze keer stellen we de vragen aan Wilko van de Pieterman van Libelle. Libelle is al meer dan 20 jaar het ‘manusje van alles’ bij PTA, zij verzorgen o.a. de toiletbeheerders, sterke mannen en vrouwen die allerlei hand -en spandiensten verrichtten in de terminal maar ook assisteren zij VCK bij de bagage afhandeling bij zeecruise. Kortom zij zijn heel vaak bij PTA te vinden, hoe gaat het nu met ze?

Als we terugdenken aan 2020 was er een duidelijk verschil in de vooruitzichten in de periode voor en na maart 16 maart 2020. Hoe zag het jaar 2020 er voor jullie uit in het pre-covid tijdperk?
“2020 Zou voor ons wederom een mooi druk jaar worden. Over de hele linie waren de verwachtingen hoog, zowel voor onze werkzaamheden bij PTA als bij onze andere activiteiten.
SAIL 2020 zou plaatsvinden en ook daarover waren we al besprekingen aan het voeren en plannen aan het maken met PTA en VCK m.b.t. de afhandeling van de schepen in die specifieke periode.
We waren druk bezig met het werven van personeel zoals ieder jaar in de eerste maanden van het jaar.”

En toen werd er natuurlijk een hoop roet in de plannen gegooid, wat is de invloed van COVID – 19 op jullie jaar geweest?
“Van de ene op de andere dag veranderde alles. Eerst werden er in de eerste maanden aankomsten van schepen geannuleerd, vervolgens werd al snel duidelijk dat de rest van het seizoen volledig verloren zou gaan.De invloed is voor ons immens geweest. Van alle mooie plannen en vooruitzichten bleef weinig tot niets overeind. Naast het feit dat er geen schepen zouden aanmeren voor fysieke afhandeling, kwamen er ook geen evenementen bij PTA. Daarnaast gingen veel klanten afschalen vanwege thuiswerk en een enkele klant overleefde de eerste maanden van de crisis zelfs helaas niet.”

Uitzonderlijke situaties zorgen ook vaak voor creativiteit. Zijn er dingen bij jullie veranderd?
“Inhoudelijk zijn er bij ons weinig dingen veranderd.  We hebben tot op de dag van vandaag al onze vaste medewerkers aan het werk. We leveren op verzoek nog steeds onze hoogwaardige dienstverlening en staan nog steeds klaar voor onze opdrachtgevers wanneer zij in wat voor vorm van onze diensten gebruik willen maken.”

Hoe ziet het aankomende jaar voor jullie eruit?
“Het is moeilijk te zeggen. Op dit moment lijkt het nog erg veel op 2020. Duidelijk merkbaar is wel dat ook iedereen om ons heen staat te trappelen om weer te draaien als vanouds. Daarnaast zijn we druk bezig met een aantal potentiële projecten. Ook onze hoop is gevestigd op het vaccineren waardoor het ‘oude’ normaal op (korte?) termijn weer terug komt. En je weet maar nooit wat daar dan voor moois van kan komen….. Wij zijn er in ieder geval klaar voor!

Als je iets positiefs moest halen uit de afgelopen periode, wat is dat dan?
“Ondanks dat we een flink stuk omzet hebben moeten inleveren, konden we bouwen op onze loyale klanten met wie we op alle mogelijke manieren mee proberen te bewegen, in goede en in slechte tijden. Ondanks dat we onze schoonmaakwerkzaamheden bij veel opdrachtgevers hebben moeten afschalen weten zij ons nog steeds te bereiken wanneer ze operationeel in de problemen komen of met nieuwe projecten.”